Ραγκουτσάρια 6-7-8 Ιανουαρίου



Μέσα στην καρδιά του χειμώνα και κατά τη διάρκεια των τελευταίων ωρών του δωδεκαημέρου, η πόλη της Καστοριάς παραδίνεται σ' ένα μοναδικό τριήμερο γλέντι χαράς και ξεφαντώματος, που γεννιέται αυθόρμητα μέσα στις αμέτρητες παρέες των μικρών και μεγάλων που παίρνουν μέρος.

Το κέφι και το ξεφάντωμα του Καστοριανού (καρναβαλιού) είναι πλέον γνωστά σε όλους.
Τα Ραγκουτσάρια, όπως ονομάζονται τα καρναβάλια, γιορτάζονται από τις 6 έως και τις 8 Ιανουαρίου και διατελούν αναβίωση των αρχαίων Διονυσιακών τελετών, που γίνονταν από αρχαιοτάτων χρόνων, σύμφωνα με τους ντόπιους είναι γιορτή που σκοπό έχει να ξεχάσουν τα προβλήματα της χρονιάς.

Οι εκδηλώσεις των καρναβαλιών αποτελούν κορύφωση των εορτών για την πόλη, γιατί συνδυάζονται με τις εορτές του δωδεκαημέρου (Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά).

Στα Ραγκουτσάρια παίρνουν μέρος όλοι οι Καστοριανοί, αλλά και όλοι οι επισκέπτες που παρευρίσκονται εκείνες τις μέρες στην πόλη και ξεχύνονται στους δρόμους και στα σοκάκια, γιορτάζοντας με χορούς, τραγούδια, πειράγματα και με άφθονο κρασί.
Καθ όλο το δωδεκαήμερο στην πόλη της Καστοριάς παρευρίσκονται πολλές ορχήστρες με χάλκινα μουσικά όργανα όπου συμμετέχουν σε διάφορες εκδηλώσεις με αποκορύφωμα τα Ραγκουτσάρια.

Αν βρεθείτε στην Καστοριά την περίοδο των εκδηλώσεων θα νιώσετε τι θα πει ξεφάντωμα και σίγουρα η όλη διαδικασία δεν θα σας αφήσει αδιάφορους καθώς θα γίνετε ένα με τους ντόπιους.

Η προέλευση του ονόματος

Η ονομασία Ραγκουτσάρια, προέρχεται από το λατινικό rogatores, δηλαδή ζητιάνοι, (ακόμη rogatio στα Λατινικά σημαίνει ζητώ), αφού οι μεταμφιεσμένοι κατά παράδοση επισκέπτονται διάφορα σπίτια και ζητούν απ'τους νοικοκύρηδες να τους δώσουν δώρα προκειμένου να διώξουν τα κακά πνεύματα.

Μεταμφιέσεις

Στην αρχαιότητα οι άνθρωποι μεταμφιέζονταν σε ζώα όπως για παράδειγμα αγελάδες, ελάφια και τράγους, κατά τη βυζαντινή περίοδο απαγορεύτηκε αυστηρά αυτή η μεταμφίεση, κι έτσι σταδιακά καθιερώθηκαν άλλες μορφές μεταμφίεσης, όπως π.χ. η αλλαγή του φύλου (οι άνδρες φορούν φούστες και μαντήλια και οι γυναίκες μουστάκια και γραβάτες).
Χαρακτηριστικό της μεταμφίεσις για τους ντόπιους είναι ότι απλά φορούσαν το σακάκι η την κάπα τους ανάποδα και συμμετείχαν στα Ραγκουτσάρια.
Πάντως μέχρι το 1930 στα ραγκουτσάρια κυριαρχούσε η μορφή του Βάκχου.
Πέρα από τις συμβολικές ερμηνείες του εθίμου, τα Καστοριανά Ραγκουτσάρια προσδίδουν σήμερα μια εύθυμη και διασκεδαστική νότα, προσελκύοντας πολλούς επισκέπτες για ένα ξέφρενο γλέντι πέρα από τα συνηθισμένα.

Ιστορία

Τα Ραγκουτσάρια έχουν την καταγωγή τους από τα αρχαία Χειμερινά Διονύσια, και είναι γνωστά με αυτό το όνομα μόνο στη Μακεδονία και τη Θεσσαλία, στα οποία υπήρχε ο θίασος των μεταμφιεσμένων που γύριζε από σπίτι σε σπίτι, μπαίνοντας και χαριεντίζοντας με τους νοικοκυραίους ζητώντας κεραστικά και φιλοδωρήματα. Ηταν κρυμμένοι πίσω από προβιές και αυτοσχέδιες μάσκες, φροντίζοντας στην απομάκρυνση των κακών πνευμάτων που ταλαιπωρούσαν τον κόσμο των καιρών εκείνων.

Κατά την διάρκεια της Ρωμαϊκής κυριαρχίας, οι μεταμφιέσεις συνεχίστηκαν και προστέθηκαν νέες γιορτές.
Οι Rogatores (ζητιάνοι), κατά την επίσκεψή τους στα σπίτια της περιοχής έπαιρναν κεραστικά και φιλοδωρήματα, διώχνοντας τα κακά πνεύματα που δυσκόλευαν τη ζωή των ανθρώπων.

Στους βυζαντινούς χρόνους, οι λατρευτικές γιορτές της Αρχαίας Ελλάδας ήλθαν σε αντίθεση με την επίσημη Χριστιανική Θρησκεία και πολλά στοιχεία χάθηκαν ή ξεχάστηκαν εντελώς.
Όμως, αρκετά από αυτά κατόρθωσαν και αντέξανε τον χρόνο και τα εμπόδια, φτάνοντας ως τις μέρες μας.
Επί Τουρκοκρατίας κατάφεραν να περάσουν το κατώφλι του 20ου αιώνα σαν "τσαρανιασμένοι ραγκουτσάρηδες" (οι βαμμένοι με μαύρο χρώμα στο πρόσωπο και το σώμα).

Οι κάτοικοι έβγαιναν στους δρόμους της πόλης το Ιστορικό ''Τσαρσί'' μεταμφιεσμένοι πρόχειρα, κάνοντας επισκέψεις σε σπίτια, κυρίως των εορταζομένων και στο τέλος έφταναν απαραίτητα στην πλατεία στο Ντολτσό.
Στο όλο σκηνικό απαραίτητα ήταν τα πειράγματα, τα φιλοδωρήματα και τα κεραστικά.

Μέχρι τη δεκαετία 1920-1930, απαραίτητη ήταν και η παρουσία του Βάκχου με την συνοδεία ενός γαϊδάρου στολισμένου με κληματόφυλλα και στηριγμένο στο σαμάρι του το ξόανο του Θεού Διονύσου, μέσα στο οποίο υπήρχε ένα μικρό βαρελάκι με κρασί.

Κατά την διάρκεια της δεκαετίας 1940-50 και την επιστροφή πολλών Καστοριανών από το εξωτερικό, άρχισαν να εμφανίζονται και οι νέες αλλαγές στην μεταμφίεση.

Τα μεγάλα και γνωστά καφενεία "Αίγλη" και "Βυζάντιο" στο Ιστορικό ''Τσαρσί'' διοργάνωναν ολονύχτια γλέντια, με παρέες μεταμφιεσμένων που άλλες ήταν μεταμφιεσμένες σύμφωνα με τα πατροπαράδοτα έθιμα, ενώ άλλες άρχισαν να υιοθετούν νέους τρόπους και πρότυπα μεταμφίεσης.

Τα Ραγκουτσάρια σήμερα 

Η έναρξη του καρναβαλιού πραγματοποιείται τα Θεοφάνια, μετά την ρίψη του σταυρού και τον αγιασμό των υδάτων.
Κατά παράδοση τα τελευταία χρόνια την ημέρα των Θεοφανίων και λίγο μετά το μεσημέρι ξεκινάει τις εκδηλώσεις μπροστά από το Δημαρχείο της πόλης σύσσωμο το δημοτικό συμβούλιο μεταμφιεσμένο  με μπροστάρη τον εκάστοτε Δήμαρχο και με τη συνοδεία ορχήστρας με χάλκινα μουσικά όργανα διασχίζει την οδό Μητροπόλεως όπου είναι και το επίκεντρο των εκδηλώσεων περνάει από το Ιστορικό Τσαρσί και καταλήγει στην πλατεία Ομονοίας όπου οι μεταμφιεσμένοι πηγαινοέρχονται χορεύοντας και διασκεδάζοντας μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.

Την δεύτερη μέρα, ανήμερα του Αϊ Γιαννιού, κάθε παρέα ξεκινάει πρώτα και πηγαίνει στα σπίτια (όπως γίνοταν και από παλιά), να κεραστούν αλλά και για να διώξουν τα κακά πνεύματα και να παροτρύνουν τους νοικοκυραίους να συμμετέχουν και αυτοί στο ξέφρενο γλέντι το οποίο συνεχίζετε με τον ίδιο ρυθμό όπως και την προηγούμενη μέρα.

Την τρίτη ημέρα είναι η κορύφωση όλων των εκδηλώσεων με την μεγάλη παρέλαση (πατερίτσα) των αρμάτων και των μεταμφιεσμένων (μπουλουκιών και σχολικών ομάδων), η παρέλαση ξεκινάει από το Δημαρχείο, φτάνει στην πλατεία Ομονοίας, αφού περάσει από την οδό Μητροπόλεως και το Ιστορικό ''Τσαρσί'' και καταλήγει στην πλατεία Ντολτσό όπου πέφτει η αυλαία όλων των εκδηλώσεων του δωδεκαήμερου.
Κατά τη διάρκεια της παρέλασης η οποία διαρκεί αρκετές ώρες, παίρνουν μέρος τα σχολεία και οι παρέες που παρελαύνουν με τα πόδια και με τη συνοδεία των οργάνων χάλκινης μουσικής.